Εκπαιδευτικές ανάγκες φοιτητών Νοσηλευτικής στα πλαίσια της διαπολιτισμικής φροντίδας υγείας
Περίληψη
Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν να διερευνήσει τις δεξιότητες που πρέπει να αποκτήσει ο νοσηλευτής, μέσα από την εκπαίδευσή του, ώστε να προσφέρει ολοκληρωμένη φροντίδα υγείας στους μετανάστες που την έχουν ανάγκη. Υλικό - Μέθοδος: Γία τη συλλογή των απαραίτητων πληροφοριών διενεργή- θηκε μια μελέτη σε δείγμα φοιτητών του τρίτου και τέταρτου έτους του Τμήματος Νοσηλευτικής του Πανεπιστημίου Αθήνας το Φθινόπωρο του 2002. Η μελέτη περιλάμβανε τη συμπλήρωση ενός ειδικά αναπτυγμένου ερωτηματολογίου. Αποτελέσματα:
Συμπληρώθηκαν 159 ερωτηματολόγια από φοιτητές του τρίτου και τέταρτου έτους. Το 56,6% των ερωτηθέντων δεν είχαν παρακολουθήσει κάποιο από τα μαθήματα «Κοινοτική Νοσηλευτική» ή «Δημογραφία», στα οποία γίνεται αναφορά στη Διαπολκισμική Υγεία, ενώ το 78% δεν είχε παρακολουθήσει κάποιο άλλο σχετικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Οι στάσεις των φοιτητών ως προς τους μετανάστες και πρόσφυγες φαίνεται ότι δεν είναι διαμορφωμένες με βάση τη γνώση, αλλά με βάση τη γενικότερη ενημέρωση. Παρ’ όλα αυτά θεωρουν ότι οι νοσηλευτές πρέπει να τους αντιμετωπίζουν πρώτα από όλα με σεβασμό. Το 64,8% του υπό μελέτη πληθυσμού δεν γνώριζε κάποιο φορέα ή υπηρεσία που θα μπορούσε να στηρίξει τους μετανάστες ή πρόσφυγες για την κάλυψη των αναγκών τους. Σε αδυναμία λεκτικής επικοινωνίας με τους μετανάστες ή πρόσφυγες ασθενείς, το 33,3% των ερωτη- θεντων θα ζητούσε τη Βοήθεια διερμηνεα-μεταφραστή, ενώ το 24,5% θα ζητούσε τη συμβολή του συγγενικού περιβάλλοντος του ασθενούς. Το 85,5% των φοιτητών έκρινε ότι η εκπαίδευσή του σε σχέση με τη Διαπολιτισμική Νοσηλευτική είναι ανεπαρκής. Συμπεράσματα: Από τα ευρήματα της μελέτης φαίνεται ότι η εκπαίδευση των φοιτητών Νοσηλευτικής έχει σαφή ανθρωπιστική κατεύθυνση, αλλά όχι επαρκή πολιτισμική εξειδίκευση
Λέξεις κλειδιά
DOI: 10.18780/hjn.v43i2.2124
Εισερχόμενη Αναφορά
- Δεν υπάρχουν προς το παρόν εισερχόμενες αναφορές.