Λογότυπο Κεφαλίδας Σελίδας
TEI of Athens eJournals
Ανοικτή Πρόσβαση Ανοικτή Πρόσβαση  Περιορισμένη Πρόσβαση Συνδρομητική Πρόσβαση

Διερεύνηση από Σχολικό Νοσηλευτή των Γνώσεων, Στάσεων και της Συμπεριφοράς των Εκπαιδευτικών για τη Σχολική Υγιεινή

Αναστασία Κοτανίδου, Ιωάννης Ελευσινιώτης, Αθηνά Καλοκαιρινού-Αναγνωστοπούλου, Παναγιώτα Σουρτζή

Περίληψη


Εισαγωγή: Το σχολείο, εκτός από το ρόλο του να µεταδίδει πολιτιστικά αγαθά και γνώσεις, έχει ευθύνη να παρέχει ένα υγιεινό περιβάλλον, στο οποίο η προαγωγή της ψυχικής και σωµατικής υγείας, η εξάλειψη των παραγόντων κινδύνου και η πρόληψη των ασθενειών αποτελούν αδιαµφισβήτητες προτεραιότητες. Σκοπός της µελέτης ήταν η διερεύνηση από σχολικό νοσηλευτή των γνώσεων, στάσεων και της συµπεριφοράς των εκπαιδευτικών πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης στα θέµατα υγιεινής σχολικού περιβάλλοντος (κτιριακές εγκαταστάσεις-εξοπλισµός), που αφορούν στην πρόληψη µεταδοτικών νοσηµάτων. Υλικό και Μέθοδος: Η παρούσα µελέτη επισκόπησης και συσχέτισης πραγµατοποιήθηκε, κατόπιν πιλοτικής µελέτης, σε εκπαιδευτικούς, που προήλθαν από τυχαίο στρωµατοποιηµένο δείγµα δηµοτικών σχολείων επαρχιακού νοµού, τον Οκτώβριο και Νοέµβριο του 2011. Συµµετείχαν 405 εκπαιδευτικοί (ανταπόκριση 75,14%). Τα δεδοµένα συλλέχθηκαν µε ανώνυµο ερωτηµατολόγιο, το οποίο αναπτύχθηκε για την παρούσα µελέτη. Πραγµατοποιήθηκε περιγραφική ανάλυση των δεδοµένων µε το στατιστικό πρόγραµµα SPSS 20.0. Η εσωτερική συνοχή του ερωτηµατολογίου ελέγκθηκε µε τον δείκτη Cronbach’s α. Όλες οι µετρήσεις έγιναν σε επίπεδο σηµαντικότητας α= 0,05. Αποτελέσµατα: Οι εκπαιδευτικοί βρέθηκε να έχουν µέτρια γνώση για τη σχολική υγιεινή. Στατιστικά σηµαντικά υψηλότερη γνώση είχαν οι γυναίκες (p=0,029), όσοι είχαν παιδιά (p=0,003) και όσοι είχαν σχετική εκπαίδευση στη σχολική ασφάλεια και υγεία (p=0,002) και στις Πρώτες Βοήθειες (p=0,043). Ο συνοπτικός δείκτης στάσης έλαβε µέση τιµή 80,61, δηλαδή οι εκπαιδευτικοί είχαν θετική στάση για τη σχολική υγιεινή, µε τους άνδρες (p=0,044), τους διευθυντές (p=0,000) και όσους εκπαιδευτικούς είχαν ειδικότητα (p=0,003) να υπερέχουν. Θετικότερη συµπεριφορά βρέθηκε να έχουν οι δάσκαλοι (p=0,004), οι διευθυντές (p=0,000) και όσοι είχαν διά βίου εκπαίδευση (p=0,007). Τέλος, διαπιστώθηκε θετική, αν και ασθενής, συσχέτιση ανάµεσα στη γνώση και στη στάση (r=0,108), στη γνώση και στη συµπεριφορά (r=0,125), καθώς και στη στάση και τη συµπεριφορά (r=0,149) των εκπαιδευτικών σε θέµατα σχολικής υγιεινής. Συµπεράσµατα: Οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης έχουν ελλείψεις στις γνώσεις τους για την υγιεινή του σχολικού περιβάλλοντος, ενώ θετικές διαπιστώθηκαν οι στάσεις και η συµπεριφορά τους στα θέµατα αυτά, οι οποίες όµως χρήζουν περαιτέρω βελτίωσης. Τα ευρήµατα της παρούσας µελέτης θα µπορούσαν να χρησιµοποιηθούν για την οργάνωση κατάλληλης εκπαίδευσης στο σύνολο των εκπαιδευτικών, ώστε να µπορούν να συµβάλλουν αποτελεσµατικά στην ελαχιστοποίηση των κινδύνων για την υγιεινή στα σχολεία

Λέξεις κλειδιά


γνώσεις εκπαιδευτικοί πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης µεταδοτικά νοσήµατα στάσεις συµπεριφορά Σχολική υγιεινή σχολικός νοσηλευτής

Πλήρες Κείμενο: PDF

DOI: 10.18780/hjn.v52i3.1351

Εισερχόμενη Αναφορά

  • Δεν υπάρχουν προς το παρόν εισερχόμενες αναφορές.

Η παρούσα εφαρμογή αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του Υποέργου 2 "Υπηρεσία ηλεκτρονικών εκδόσεων" της πράξης «Ανάπτυξη Ψηφιακών Υπηρεσιών της Βιβλιοθήκης του ΤΕΙ Αθήνας" και χρηματοδοτήθηκε από το επιχειρησιακό πρόγραμμα "Ψηφιακή Σύγκλιση", ΕΣΠΑ 2007-2013.